வல்சா ஜான் கொலையின் பின்னணி: கிருத்துவ சர்ச், மாஃபியா, நிலக்கரி சுரங்கம், வரியேய்ப்பு (1)

வல்சா ஜான் கொலையின் பின்னணி: கிருத்துவ சர்ச், மாஃபியா, நிலக்கரி சுரங்கம், வரியேய்ப்பு (1)

கிருத்துவ மிஷினரிகளின் போட்டி: ஜார்க்கண்ட் மாநிலத்தில் கிருத்துவர்களின் செயல்பாடுகள் பல நேரங்களில் சர்ச்சைகளுக்குள்ளாகி இருக்கிறது. பலவித சர்ச்சுகளுக்கிடையே போட்டா-போட்டி உள்ளதால், அவைகளே அடிக்கடி சண்டையிட்டுக் கொண்டுள்ளன. ஒவ்வொரு சர்ச்சும் அந்நிய நாட்டிலுள்ள தலைமையகத்தின் கீழ் வேலை செய்வதாலும், அங்கிருந்து பணம் பெறுவதாலும், அவ்வாறான போட்டிகள், சண்டைகள், சச்சரவுகள் உள்ளன[1]. இம்மாநிலத்தைப் பொறுத்த வரைக்கும் கிருத்துவம் அதிக பிரச்சினைகளைத்தான் தோற்றுவித்துள்ளது[2]. உலகத்திலேயே கன்னியாஸ்தீரிகளை ஏற்றுமதி செய்வதில் கேரளா முதலிடம் வகிக்கிறது.  இதனால்தான் கேரள கன்னியாஸ்திரீக்கள் உலகம் முழுவது பரவியுள்ளனர். ஆனால், இவர்களுக்குப் பின்னணியில் தாதாக்கள் போன்று பல பிஷப்புகள், பாதிரிகள், இயக்கங்கள் உள்ளன. எப்படி வேலைக்கு ஆட்களை “அவுட்-ஸ்ரோசிங்” என்று அனுப்பி வைக்கிறார்களோ, அம்மாதிரி அவர்கள் அனுப்பி வைக்கின்றனர். கிராமங்களில் ஏழைக்குடும்பத்தவர் தங்கள் பெண் நன்றக இருந்தால் பரவாயில்லை என்று அனுப்பி வைக்கின்றனர். எப்படி நூற்பாலைகளில், ஆடைகள் தைப்பது, காலணி செய்வது,

கிருத்துவம்-நக்ஸலிஸம்-மாவோயிஸம் கூட்டு: ஜார்க்கண்டைப் பொறுத்த வரைக்கும் மாவோயிஸ்ட்டுகளுக்கும், நக்ஸலைட்டுகளுக்கும், கிருத்துவகளுக்கும் ஒன்றும் வித்தியாசம் இல்லை. தனிநாடு கேட்டு போராடி வந்த குழுக்களைத் தோற்றுவித்ததும், வளர்த்ததும், அத்தகைய பிரிவினைய வித்திட்டதும் கிருத்துவ மிஷினரிகள் தாம். கிருத்துவ மிஷினரிகளின் ஆதரவில் தான் மற்ற குழுமங்கள் வேலை செய்து வருகின்றன. முக்கிய உள்-அங்கத்தினர் குழுக்களில் இவற்றின் ஆட்கள் பதவிகளை வகித்து வருகின்றனர், மற்றும் உறுப்பினர்களாக உள்ளனர். ஆகையால், அவர்களது நடவடிக்கைகள், திட்டங்கள், செயல்பாடுகள் அவர்களுக்குத் தெரிந்தேயுள்ளன. அதே மாதிரி இந்திய அரசாங்கத்திற்கும் இத்தகைய விவரங்கள் தெரிந்துள்ளன. இருப்பினும், சோனியா மெய்னோ ஆதிகத்தில் இருக்கும் போது, அதிகாரிகள் அமைதியாக இருக்கின்றனர்.

கனிம வளங்களைக் கொள்ளையெடுத்து மனித உரிமைகள் பேசுதல்: கனிமவளங்கள் சிறந்துள்ள மத்தியப்பிரதேசம், ஒரிஸ்ஸா, மேற்கு வங்காம் மற்றும் உத்திரப்பிரதேச பகுதிகளில் கிருத்துவ மிஷனரிகள், இந்தியாவின் தொன்மை தொழிற்களை நசுக்குவதற்காக, ஆதிவாசிகள்-பழங்குடிகள் என்று குறிப்பிட்ட கனிமவள, தொழிற்சாலை வல்லுனர் குடும்பங்களை பிரித்து, அவர்களிடமிருந்து தொழிற்நுட்பங்களை அறிந்து கொண்டு, மதம் மாற்றி பிரிவினையை வித்திட்டனர். கனிமங்களைத் தோண்டியெடுத்தல், பிரித்தெடுத்தல், சுத்தம் செய்தல், உருக்குதல், கலவையாக்குதல், தேவையான உபகரணங்கள், கருவிகள் செய்தல், அவற்றை நாடு முழுவதும் விநியோகித்தல் என்று ஆயிரக்கணக்கான ஆண்டுகளாக நடந்து வந்த முறைகளை, முதலில் முஸ்லீம்கள் ஓரளவிற்கும், பிறகு ஐரோப்பியர்கள் முழுவதுமகவும் நசுக்கி அழித்துவிட்டனர். நடுவில் கம்யூனிஸம், மார்சிஸம், நக்சலிஸம், மாவோயிஸம் முதலியவற்றை உபயோகித்துக் கொண்டனர்.

வனவாசிகளை அழிக்க வேண்டும், பைபிள் சொல்கிறது! மதம் மாற்றலைத் தவிர கிருத்துவர்களுக்கு வேறெந்த உயர்ந்த எண்ணமும் இல்லை. உண்மையில் அவர்கள் வனவாசிகள், மலைவாசிகள், ஆதிவாசிகள் என்றெல்லாம் அழைக்கப்படுகின்ற மக்களுக்கு இவர்கள் ஒன்றும் வேவையோ, உதவியோ செய்வதில்லை. அவ்வாறு செய்கின்றனர் என்றெல்லாம் எடுத்துக் காட்டினால், அச்சேவைகள் எல்லாம் சேவைகளே இல்லை, ஏனெனில் மதமாற்றம் செய்ய வேண்டும் என்ற கெட்ட எண்ணம் உள்ளது. அதனை தீய / கெட்ட / கொடிய எண்ணம் என்று ஏன் குறிப்பிடலாம் என்றால், அதனால், பிரிவினை ஏற்படுத்துதல், நாட்டின் ஒற்றுமையை சீர்குலைத்தல், மக்களிடையே பிளவை ஏற்படுத்துதல் என்ற திட்டம் தான் அச்சேவைகளின் பின்னணியில் உள்ளது. பைபிள்களை பல மொழிகளில் அச்சடிக்கிறார்கள், வெளியிடுகிறார்கள் என்று நினைக்க வேண்டாம். அவ்விதமாக பைபிள்களிலும் அவர்களது விஷமத்தன்மை, துவேஷம் முதலிய தீய எண்ணங்கள் வெளிப்படுகின்றன. 2008ல் பைபிள் சொசைடி ஆப் இந்தியா [Bible Society of India (BSI)] என்ற மிகப்பெரிய நிறுவனம், குடுக் என்ற மொழியில் நேமா பைபிள்[3] என்ற பெயரில் வெளியிட்ட பைபிளில், “மரங்களையும், சர்ணா வையும் அழியுங்கள்” என்று மொழிபெயர்த்து வெளியிட்டனர்[4]. குடுக் என்பது ஜார்கண்ட் மக்களின் பிரதான மொழியாகும்[5]. சர்ணா என்பது வனவாசிகள் மற்றும் வழிபாட்டுத்தளங்கள் ஆகும். மரங்களும் அவர்களுக்கு தெய்வம் போன்றதாகும். எதிர்ப்புகள், போராட்டங்கள் என்று வனவாசிகளால் தொடர்ந்ததால் பைபிள் சொசைடி மன்னிப்புக் கேட்டுக் கொண்டது[6]. ஜார்கண்ட் அரசாங்கம் அதனை விற்பனையிலிருந்து திரும்பப்பெற ஆணையிட்டது.

வல்சா ஜானின் கொலைப் பற்றி வெளிவரும் முரண்பட்ட செய்திகள்: செய்திகள் பலவிதமாக உள்ளன.

  1. பழங்குடியின மக்களின் வாயை அடைக்க முடிந்த மாஃபியாவால் வல்சா ஜானை கட்டுப்படுத்த முடியவில்லை. இதனால் ஆத்திரம் அடைந்த அவர்கள் பாகூர் மாவட்டம், பச்வாரா கிராமத்தில் இருந்த கன்னியாஸ்திரியை நேற்று முன்தினம் இரவு சரமாரியாக வெட்டினர். இதில் வல்சா ஜான் பரிதாபமாக உயிர் இழந்தார்[7].
  2. தனது உயிருக்கு ஆபத்து இருக்கிறது என்று வல்சா தெரிவித்தார். ஆனால் மாஃபியா ஆட்கள் அவரை இப்படி படுகொலை செய்வார்கள் என்று நாங்கள் எதிர்பார்க்கவேயில்லை. பெரும்பாலும் அவரது இறுதிச் சடங்கு தும்காவில் தான் நடக்கும் என்று நினைக்கிறேன். இரவு 2 மணிக்கு அவரது வீட்டிற்கு வந்த கும்பல் அவரை பயங்கர ஆயுதங்களால் தாக்கியது என்று எங்களுக்கு அதிகாரிகள் தெரிவித்தனர்[8].
  3. பழங்குடியினரின் நலனுக்காக போராடி வந்த கேரளாவை சேர்ந்த கன்னியாஸ்திரீ வல்சா மர்மமான முறையில் தூக்கிலிடப்பட்டு உயிரிழந்துள்ளார்[9].
  4. ஜார்க்கண்ட் மாநிலத்தில் பழங்குடியினருக்காக பணியாற்றி வந்த கேரள கன்னியாஸ்திரி வல்ஸா செவ்வாய்க்கிழமை நள்ளிரவு தூக்கிலிடப்பட்டு கொலை செய்யப்பட்டுள்ளார்[10].
  5. …………… வல்சா ஜான், ஜர்கந்த் மாநிலத்தில் உள்ள பகூரில் கொடூரமான முறையில் அடித்துக் கொலை செய்யப்பட்டார்……………. கடந்த செவ்வாய் இரவு 11.30 மணியளவில் அவரது இல்லத்தில் கட்டையால் தாக்கப்பட்டும், கோடாரியால் வெட்டப்பட்டு இறந்துகிடந்தார்[11].
  6. …………………………………..முன்னாள் சமூக சேவகி வல்சா ஜான் (52) செவ்வாய்க்கிழமை இரவு மர்ம கும்பலால் கொலை செய்யப்பட்டார்[12] [தினமணியின் ஒரு செய்தி].
  7. ஜார்க்கண்ட் மாநிலத்தில் பழங்குடியினருக்காக பணியாற்றி வந்த கேரள கன்னியாஸ்திரி வல்ஸா செவ்வாய்க்கிழமை நள்ளிரவு தூக்கிலிடப்பட்டு கொலை செய்யப்பட்டுள்ளார். [13] [தினமணியின் மற்றொரு செய்தி].
  8. பழங்குடியினருக்காக பணியாற்றி வந்த கேரள கன்னியாஸ்திரி வல்ஸா செவ்வாய்க்கிழமை நள்ளிரவு தூக்கிலிடப்பட்டு கொலை செய்யப்பட்டுள்ளார்.

ஆங்கில பத்திரிக்கைகளின் விவரங்கள்: புதன்கிழமையன்று 25 அல்லது 30 ஆட்கள் கொண்ட ஒரு கும்பல் ஈட்டி, கோடாளி, கொம்பு போன்ற ஆயுதங்களுடன் பச்சுவாரா என்ற இடத்திலுள்ள அவரது வீட்டிற்குள் நுழைந்து அடித்துக் கொன்றனர்[14]. 52 வயதான இந்த கன்னியாஸ்திரி எர்ணாகுளத்தின் வாழக்கலா பகுதியைச் சேர்ந்தவர்.  கடந்த 1984ம் ஆண்டு கன்னியாஸ்திரி ஆனார். முதலில் கொச்சியில் உள்ள புனித ஜார்ஜ் பள்ளியில் பொருளாதார ஆசிரியையாக பணியாற்றினார். அதன் பிறகு தாழ்த்தப்பட்ட மக்களுக்கு சேவை செய்ய விரும்பிய அவர் ஜார்க்கண்ட் மாநிலத்தில் நிலக்கரி வளம் அதிகமுள்ள தும்கா பகுதிக்கு சென்றார். அங்கு கடந்த 20 ஆண்டுகளாக பழங்குடியின மக்களின் உரிமைக்காக போராடி வந்தார். நிலக்கரி மாஃபியா அந்த பழங்குடியின மக்களை அவர்களின் சொந்த இடங்களில் இருந்து விரட்டிவிட்டது. இதை எதிர்த்து போராடி வந்தார் கன்னியாஸ்திரி வல்சா ஜான். ஏசு-மேரி தர்ம ஸ்தாபனத்தின் சகோதரிகள் [Sisters of Charity of Jesus and Mary] என்ற நிறுவனத்தின் உறுப்பினர்.

வனவாசிகளுக்கு ஆதரவு போராட்டமும், விலகலும்: சந்தால் என்ற மக்களுக்கு ஆதரவாக சுரங்கக் கம்பெனிகளை எதிர்த்து போராடியதால் 2007ல் கைது செய்யப்பட்டுள்ளார். பேனம் நிலக்கரி கம்பெனி மூலம் அவர்களுக்கு இழப்பீடு வாங்கிக் கொடுத்துள்ளார். சுரங்க மாஃபியா கும்பலிடம் இருந்து தனக்கு அடிக்கடி கொலை மிரட்டல் வந்ததாக கொச்சியில் உள்ள தனது குடும்பத்தினரிடம் அவர் முன்பு கூறியிருக்கிறார். மறுபக்கம், இவர் பேனம் நிலக்கரி கம்பெனிக்காக[15] வேலை செய்து வருகிறார் அன்று குற்றஞ்சாட்டப்பட்டுள்ளது[16]. சைமன் மராண்டி, “பணத்தாசைப் பிடித்ததால் அந்த கம்பெச்னிக்காக வேலை செய்து வருகிறார்”, என்கிறார். தி ஹிந்து சொல்வத்தாவது, “முதலில் ஒற்றுமை இருந்தாலும், பிறகு மக்களிடம் வேறுமை ஏற்பட்டது”. உள்ளூர் மக்கள் அவர் தங்களது நலன்களுக்கு எதிராக வேலை செய்வதாகக் குற்றஞ்சாட்டியுள்ளதாக, உள்ளூர் போலீஸ் தரப்பில் ஆர்.கே. மாலிக் என்பவர் கூறியுள்ளார்[17]. ஆனால், அக்கம்பெனிக்கு எதிராக அவர் போராடுவதாகச் சித்தரிக்கப் பட்டுள்ளார்[18]. இத்தகைய முரண்பாடான விஷயம் சந்தேகத்தை ஏற்படுத்துகிறது. இதனால் இவரை யார் கொலை செய்திருக்கலாம் என்ற விஷயத்தில் சந்தேகம் எழிந்துள்ளது[19]. கொலை நடத்தில் நக்ஸலைட்டுகளின் பிரசுரங்கள் கண்டெடுக்கப்பட்டுள்ளன. எனினும் விசாரணையைக் குழப்புவதற்காக இவ்வாறு செய்யப்பட்டிருக்கலாம் என போலீசார் சந்தேகிக்கின்றனர். இதுதொடர்பாக தீவிர விசாரணை நடத்தப்பட்டு வருவதாக போலீசார் தெரிவித்தனர். இருப்பினும் அம்னெஸ்டி இன்டர்நேஷனல் போன்ற நிறுவனங்கள் மனித உரிமைகள் மீறல் என்று பாட்டு பாட ஆரம்பித்து விட்டது[20].

வேதபிரகாஷ்

19-11-2011



[1] R.Upadhyay, Impact of Christianity on the Tribes of Jharkand,  http://www.southasiaanalysis.org/%5Cpapers6%5Cpaper511.html Advent of Christianity in Jharkhand dates back to 1845, when the first four Christian Missionaries from Germany established the Gossner Evangelical Lutheran Church in Ranchi, the present capital of Jharkhand State. Gradually, the Churches of other denominations like Anglicans and Roman Catholic established their foothold in this region (Hundred years of Christianity in Chhotanagpur by Saraju Mahto ). These missionaries under the patronage of British colonial power gradually and steadily launched a cultural invasion on racially different tribes through proselytisation.  They successfully used religion as a mechanism to expand the hegemony of church among the ‘indigenous’ people of the area. Their zealous attempt to denunciate the socio-religious faith of the tribal people had the sole purpose to manipulate for the imposition of the Christian tradition of west in central India. In due course of time they succeeded to a considerable extent in imposing their moods, concepts and images on these ‘indigenous tribes’, though, it created a quagmire in the homogenous tribal society.  Thus, contrary to the myth that the missionaries came to the area with caring and sharing philosophy – they were caring only for those who changed their socio-religious loyalty from SARANA (Sacred groves as place of worship by the local tribes) to GIRJA (Church).

[2]  R.Upadhyay, Impact of Christianity on the Tribes of Jharkand,  http://www.southasiaanalysis.org/%5Cpapers6%5Cpaper511.html

[5] The translated version reportedly says: “Destroy the trees and Sarna (tribals’ worship places).” “BSI has done a criminal act by publishing such derogatory remarks in the translated Bible. This is a conspiracy against the tribal society.

[6] The Bible Society of India has apologized for the errors and the government of Jharkhand has decided to recall all copies of the translated Bible from the market. (ANI)

http://www.khabarexpress.com/news/National/Tribals-in-Ranchi-protest-against-remarks-in-Bible/49054.htm

[15] The PSEB formed a Joint Venture Company, PANEM Coal Mines Limited, with Eastern Minerals and Trading Agency (EMTA) to produce, supply, transport and deliver coal from the coalmines of Pachwara Central Block, exclusively to PSEB thermal power stations. According to Gazette notification, by the Ministry of Coal and Mines (Department of Coal) F.no.38011/4/2002 CA, dated Feb.22, 2002, the Central Government specified “as an end use the supply of Coal from the Pachwara Central Block by PANEM Coal Mines Limited on an exclusive basis to the power plants of Punjab Electricity Board for generation of thermal power.

[16] However, there were also reports in Jharkhand that said tribals of the village doubted that she was working against their interests. Local leader Simon Marandi said, “In reality, she was working with the Panem Coal Mines. She had become greedy for money.” Read more at:http://indiatoday.intoday.in/story/kerala-mining-protest-nun-killed-jharkhand/1/160363.html

[17] Jharkhand Police spokesperson R.K. Mallik said, “It appears that the villagers had some issue with a local coal mine. And somehow they have linked this. It appears that there are some issues regarding these coal mines with this incident also. But that we will come to know only after investigations. At present it appears that there were some issues between villagers which have led to this incident.”

http://news.in.msn.com/exclusives/it/article.aspx?cp-documentid=5602212

[19] She had received overwhelming response from the people initially but there appeared to be a rift among the people themselves later, the Bishop recalled.

http://www.thehindu.com/news/states/kerala/article2635788.ece

குறிச்சொற்கள்: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

10 பதில்கள் to “வல்சா ஜான் கொலையின் பின்னணி: கிருத்துவ சர்ச், மாஃபியா, நிலக்கரி சுரங்கம், வரியேய்ப்பு (1)”

  1. vedaprakash Says:

    Vatican envoy in Ranchi
    – Apostolic Nuncio to join Toppo celebrations today
    RUDRA BISWAS
    http://www.telegraphindia.com/1101107/jsp/jharkhand/story_13147533.jsp
    Vatican envoy
    Ambassador of the Holy See Salvatore Pennacchio (centre) along with Cardinal Telesphore P Toppo (right) and Bishop Charles Soreng (left) at Archbishop House in Ranchi on Saturday. Picture by Prashant Mitra
    Ranchi, Nov. 6: Overjoyed by the lights and sounds of Diwali in Delhi and the warm welcome extended to him in the state capital today, the Ambassador of the Holy See, Salvatore Pennacchio, promised to visit Ranchi as often as he could.

    The ambassador, referred to within the Church as Apostolic Nuncio, is on a two-day visit to participate in ceremonies being organised tomorrow to commemorate the completion of 25 years of Cardinal Telesphore P. Toppo who was present at the airport to receive him.

    Auxiliary bishop of Ranchi Binay Kandulna and bishop of Hazaribagh Charles Soreng were also part of the welcome party.

    “I am here to represent the Pope at tomorrow’s celebrations,” the Nuncio said.

    “I bring the blessings of the Holy Father for the people of the state and for Cardinal Toppo who has rendered wonderful service to the people over the past 25 years as the archbishop of Ranchi. My presence at Ranchi speaks of the importance our Holy Father continues to attach to the state and its people,” he told The Telegraph.

    Landing at Ranchi airport around 12.45pm, the Ambassador of the Holy See stopped at the 101-year-old St Mary’s Cathedral on Purulia Road to pray, before being greeted by hundreds of sisters and church officials at Archbishop House where he will be staying for the next two days.

    “I came to Delhi on this holy assignment three months ago. Yesterday, I was overwhelmed by the lights and sounds and the all-round peace with which the people of India celebrate Diwali. It was simply amazing,” he said.

    “Today, I landed in Ranchi and was equally overwhelmed by the warm reception extended to me. I would like to come down to Ranchi on a more regular basis,” he added.

    After a quiet lunch and a brief rest, the Nuncio, accompanied by the cardinal, took a walk around Archbishop House and the adjoining St Albert’s College, one of the largest theological colleges in the country.

    A suite is especially reserved for the Nuncio round the year at Archbishop House.

    The Nuncio noted that the Church was now laying more emphasis on building a good rapport with the people at large as well as the media.

    “India is one of the rare countries which the Pope has visited thrice — in 1964 by Pope Paul VI and later by Pope John Paul II in 1986 and in 1999. This shows that the Vatican has always granted a special emphasis to India and its people.”

    Early tomorrow morning, the Nuncio will attend a special mass at Loyola Grounds to commemorate the completion of 25 years of the cardinal as archbishop.

    The mass would be led by Cardinal Toppo, something which he rarely does given his other responsibilities. The special mass would be held at the Loyola Grounds to accommodate thousands of devotees expected to turn up for the occasion.

    Later, a public reception is being arranged there for the Nuncio after which he would be attending a meeting of all bishops of Jharkhand. He is scheduled to leave for Delhi on Monday.

  2. vedaprakash Says:

    Jharkhand: Jharkhand Bishop Supports Maoist Terrorism
    Jun 12 2010

    Suzanne Arundhati Roy has made a career out of breast beating and justifying naxal terrorism. Now a Bishop comes out of the closet and supports naxal terror. What can be the reason for his support? Read along you will know it and with it some very interesting facts (bolded below) straight from his mouth.

    VR Jayaraj | Kochi
    http://tootiefairy.sulekha.com/blog/post/2010/06/jharkhand-jharkhand-bishop-supports-maoist-terrorism.htm

    Even as Home Minister P Chidambaram keeps on asking the intellectuals and rights activists in the country to declare their position on the war against Maoists, a Christian Bishop in Jharkhand, one of the States hit worst by the menace, is openly justifying their cause.

    Claiming that the Church and the Maoists are waging war against the same social evils, Bishop Charles Soreng, Hazaribagh, Jharkhand, says in an interview, “In this (the tribals’) fight for equal opportunities and rights, the Maoists are coming to the aid of the tribals, especially in glaring cases of denial of justice and rights. That is the reason for the wider appeal that the Maoists enjoy.”

    In the interview in the May 6 edition of Sathyadeepam, a Catholic weekly published from Kochi, the Bishop admits that the Maoists are sympathetic to the Church and are supporting the priests in carrying out their missionary activities. “{Real reason for xtian support to naxal terror and its symbiotic relationship. Remember Late Swami Laxmananda Saraswati who was killed by so called naxal terrorists but naxals themselves pointed to xtians for the brutal murder}…There are some honest people who are really working for justice. They are working against greed for money and power…,” he says.

    He also says that Maoists do not attack the priests because “Christians are serving the poor and are working for getting justice to the poor.”

    Bishop Soreng indirectly says all the violence reported from the Red Corridor need not be perpetrated by Maoists. “The real Maoists will not attack people. There are others who loot the people in the name of Maoists,” he says but stops short of revealing the identity of these “other people”.

    He warns the Government that it cannot check the Maoists unless and until it paid attention to the rights and justice for the rural poor and “also take care of the problem of corruption.”

  3. vedaprakash Says:

    Why Pakur wasn’t Nandigram? The answer lies with this nun
    Posted: Mon Jun 04 2007, 00:00 hrs
    http://www.indianexpress.com/news/why-pakur-wasnt-nandigram-the-answer-lies-with-this-nun/32693/0
    PAKUR, JUNE 3:
    null
    To mingle with villagers, Valsa John shed her habit for sari, salwar-kameez

    When the Pachuwara Coal Project started operations last year, the news barely travelled outside Jharkhand. But before Nandigram and Singur, here in this district, a decade-old battle over land acquisition had been quietly settled, thanks to the intervention of a nun from Kerala.

    Having led the tribal agitation against the project under the banner of the Raj Mahal Pahar Bachao Andolan (RMPBA) since early 1995, Valsa John, who is in her 30s, agreed to the compensation package offered by Panem Coal Mines Ltd when the conditions set by the agitationists were met, paving the way for an agreement in December 2006.

    Now, the Pachuwara Coal Project —- a joint venture of the Punjab State Electricity Board (PSEB) and the private firm Eastern Mineral Trading Agency, called Panem —- dispatches tonnes of coal everyday to the Guru Hargobind and Bhatinda Thermal Power Plants in Punjab, thousands of kilometres away, helping meet the northern grid’s power demand.

    Such is the traffic that Pakur district, falling in the Kolkata division, has emerged as the highest revenue earner for the Railways, its earnings shooting up from Rs 14.90 crore in 2005-06 to Rs 59.73 crore in 2006-07. The figures are set to further zoom, with Panem hoping to increase its production from three million tonnes to six million tonnes per annum.

    Meanwhile, Valsa John —- who is hard to track, given her low profile —- continues to fight, now to ensure that the project displaced get the promised package. “She is busy mobilising the people in adjoining areas to demand implementation of the compensation,” says Peter Hembrom, a government employee.

    The compensation that the Catholic nun fought for, and ensured, includes:

    • The cost of the land acquired at the current market rate

    • A job

    • A school, education for students of the displaced families free of cost

    • A hospital to provide them free treatment

    • Rs 6,000 per acre per annum to compensate for the loss of agriculture income

    • Rs 210 sq m of land for home stead

    • After mining complete, the land to be reclaimed and returned to its rightful owner

    “Valsa John gave her consent only after she was convinced that the company had offered the best compensation to the people,” says Deputy Chief Minister Stephen Marandi, who backed her and signed the agreement between the Andolan and Panem as a witness.

    John came to be involved with the fight during her work among students of Fatima Madhya Vidalaya. Supposed to be dressed in a habit as per the guidelines of the Church, she worked among the people in either sari or salwar-kameez. “This helped her mobilise all the people, otherwise divided along caste, tribal and religious lines,” says Dinesh Murmu, a schoolteacher.

    Sister Ignetia, attached with the Catholic Church at Pachuwara, the site of the project, also worked with John to mobilise the adivasis. As she led dharnas and roadblocks, John was booked in at least two cases of breach of peace and rioting during 2004-05. When she didn’t appear before the Pakur District Court in one of the cases in which a warrant was issued against her, besides ignoring several summons, she was declared an “absconder” last year.

    However, on May 21, after listening to her appeal that she had been falsely implicated, the court gave John bail in both the cases.

    While the project would perhaps have never got off the ground without John, what also played a part was the district administration’s resolve to go ahead, and Deputy Commissioner Puja Singhal’s efforts in establishing a rapport with the project affected people. She set up health camps and distributed tractors, motor pumps and cycles among the villagers to win their trust.

    “Once the people believed that the project was going to benefit them, they did not raise any objection,” says Singhal. “Instead of talking to their representatives, the company established dialogue with the people. This made the breakthrough possible.”

    In all, 1,151.70 hectares were acquired, including 400 hectares of agriculture and forest land, and the number of project affected families stands at 510. A majority of them have already received payment for their land.

    At the project site today, against the incessant hum of mining machines in the background, there are a few murmurs that the promised school and hospital are yet to be built. “Even the road between Pachuwara and Pakur is not complete yet,” says Sohan Paharia.

    However, Manager R K Roy, who supervises mining operations at Pachuwara, assures construction work on the hospital, school and houses for the people has started. “By the end of this year,” he says, “we are going to have the road as well.”

  4. vedaprakash Says:

    Hint of motive on funeral day
    Pachuara clams up after nun’s murder
    ALAMGIR HOSSAIN & SUMAN K. SHRIVASTAVA
    http://telegraphindia.com/1111118/jsp/frontpage/story_14766854.jsp
    null
    The bloodstained floor of Sister Valsa’s room at her rented house in Pachuara on Thursday. On the side is a spade left behind by the killers. (Chayan Majumdar)
    Pachuara (Pakur)/Ranchi, Nov. 17: Sister Valsa John may have incurred the wrath of a group of local criminals for seeking justice for a raped tribal girl and that may have been the immediate provocation for her brutal murder on Tuesday.

    According to a senior Pakur district official, Valsa had sought an appointment with Pakur deputy commissioner after the Amrapara police refused to lodge an FIR against the alleged rapists a couple of days back.

    Deputy commissioner S.K. Singh did not deny that an appointment had been sought. “She may have contacted my office for an appointment,” he told The Telegraph.

    Amrapara police maintained no FIR about a rape had been lodged at the police station, although they detained two persons for questioning today in connection with the murder.

    There is a deathly silence in Pachuara, the village where Valsa was butchered on Tuesday night. No one is talking. Yet, it is clear that a section of its people had turned against the nun from Kerala who had come to Jharkhand in 2001 and got involved in their lives with the idea of doing good.

    May be she realised this when she returned to Pachuara after a year on November 7. For, two days later, villagers blocked the road to Amrapara to prevent Panem, the mining company set up over 1,704 acre on nine nearby villages, from transporting the 1,000 tonne of coal it does everyday.

    The villagers’ demand: Sister Valsa should leave.

    Panem PRO Sanjay Das admitted that such a demand was voiced when company officials went to talk to the villagers to try and convince them to lift the blockade.

    “We never imagined that such a thing could happen,” he said, referring to her murder 36 hours ago.

    The killers, around 20-25 and carrying work tools like spades, scythes, axes, as well as weapons like choppers, came around 10.45pm on Tuesday. They searched for Valsa in all the nearby houses. Six in all.

    When they got to her rented home and confronted landlord Sonaram Hembrom, he denied she was inside. “They did not believe me,” said the terrified family man who had let out one of two rooms to the nun. “They barged in”.

    Valsa was attacked in her sleep. Police sources claimed she was found lying dead on the ground beside a charpoy with deep gashes near her ears and neck. Her head was partially severed.

    “It was as if the killers wanted to make sure she was de-ad,” said a local policeman, who did not wish to be identified.

    Valsa, a resident of Edapally in Kochi (Kerala), came to Jharkhand in 2001. Within two years, she set up a school, Hormadesh Manji. Today, 100 students study there. Each pay Rs 200 as annual fees. There are three teachers, whom she paid Rs 4,000 each, at least Rs 12,000 less than what a teacher in a government school earns.

    By 2004, she got involved in the villagers’ protest against Panem, a joint venture between Punjab State Electricity Board and a private firm, Eastern Mineral Trading Agency.

    They blocked the lifeline of the area, the Pachuara-Amrapara Road, preventing the firm from transporting coal. The agitation went on for more than a year after which an agreement was signed between her organisation, Rajmahal Pahar Bachao Andolan, and the coal mining company.

    Things changed within the next three years. Panem was allowed to begin operations after they committed to creating schools, health infrastructure, apart from paying compensation to land losers at market rates.

    And Valsa continued to mediate with the company to ensure the agreement was honoured in letter and spirit.

    Today, PRO Das said, Panem ran five primary schools and three health centres to cater to the nine villages of Pachuara, Singdeheri, Besulpur, Anghari, Kathaldi, Chilgo, Dangapara, Taljhari and Aluberia.

    “We have paid 100 per cent compensation to all displaced,” said Gautam Kumar Samanto, Panem’s survey officer and head of administration. “Also, we have provided jobs to around 700 villagers,” he added, denying suggestions that the company was at the centre of a simmering discontent brewing among villagers.

    By 2008, that feeling seems to have transformed into anger, although there are still no clear indications of the factors behind this turnaround.

    That year, when the chief judicial magistrate’s court in Pakur granted her bail after she was arrested in connection with another round of roadblocks, she left the village.

    She came back in 2010, but was forced to leave again, sometime in November, after her then landlord bowed to villagers’ demands and refused to let her stay on.

    She was away for about year and came back again this November.

    MLA Simon Marandi believes Valsa over-stepped. “She was leading a separate administration in the area,” he said, referring to June 2005 when tribals, armed with bows and arrows, had prevented JMM leaders, including Shibu Soren, from entering the area.

    Former chief minister Stephen Marandi disagreed. “She lived in a single room and had a spartan lifestyle. She was committed to her work. It will be wrong to say she sold out to the company.”

    The police have detained two villagers for questioning. “We have an idea which we are working on… Investigations will reveal the truth,” said SP Amarnath Khanna.

  5. vedaprakash Says:

    Tearful farewell for vigilante
    RAJESH KUMAR PANDEY
    http://telegraphindia.com/1111118/jsp/frontpage/story_14766853.jsp
    null
    The funeral service of Sister Valsa in progress at a church in Dudhani, Dumka, on Thursday. Picture by Rajesh Kumar

    Dumka, Nov. 17: Admirers, colleagues and villagers in hundreds congregated to bid Sister Valsa a final farewell this morning at a Dudhani church here, less than two days after the portly sari-clad Catholic nun was hacked to death by unknown assailants at Pachuara village of Pakur.

    Father Varkey Chema, Father Nirmal Raj and Father Emanuel Murmu led the funeral, which began at 9am.

    The two-hour ceremony saw many tearful faces. Children from the Pachuara school Sister Valsa ran, as well as women who knew her since she settled in Jharkhand, wept openly.

    Bereaved family members — elder brother M.J. Baby, nephews Nirmal Anto and Nitish Mathew who arrived from Edapally, a residential enclave in Kochi — were stony-faced.

    “I never envisaged such a destiny for her,” said Baby. “Yes, I was aware of the threat as she had mobilised villagers against the powerful mining lobby. The last time she was home, we had pleaded with her to stay back. But she was adamant about seeing if Panem Coal Mines Ltd was implementing its rehab package,” he said.

    After church rituals, the body was taken to a Vijaypur-based cemetery 1.5km away. The cortege vended its way slowly as people lined up on both sides of the road. The burial rituals lasted for over an hour.

    “At least 600 people, including 150 from Pachuara alone, attended the funeral. She got a lot of love in her final journey,” said Father Solomon of Dumka.

    Patna-based social worker and Padmashri awardee Sister Verghese said: “When I met her last month, she said she had to ensure that Pakur residents got their due.”

    “How can she be subjected to such inhuman treatment when she devoted her life to serve the downtrodden?” asked Father Tom Kavalakatta, Sister Valsa’s long-time aide in the anti-mining movement and member of the MoU monitoring committee constituted by her to review the company’s rehab.

    Calling the murder as a great blow to tribals, Father Tom added: “They relied on Sister Valsa to protect their land and interests. She played a decisive role in framing an MoU between Panem and project-hit people and forced the company to accept it.”

    Father Tom claimed the MoU was a landmark. According to it, Panem had to treat the soil after mining, start a hospital and CBSE-affiliated schools in the area.

    Father Tom declined to pin direct blame on the Panem management. “I can’t say that so-and-so orchestrated the murder. But there was apprehension that Sister Valsa would have mobilised villagers against the company’s proposed expansion. The mob was a mere puppet in the hands of powerful people,” he said, urging the police to nab the real culprits.

    Former deputy chief minister Stephen Marandi demanded a high-level inquiry.

    Pakur was her adopted home since 1993, but a shocked Edapally, where Sister Valsa grew up, also mourned her brutal death. Six schools stayed closed today while local politicians turned up for her memorial service at St George’s Forane Church.

  6. vedaprakash Says:

    Mystery continues to surround the murder ofSister Valsa John, who was brutally bludgeoned to death by unidentified assailants in Jharkhand’s Pakur district. So far, three former associates of the murdered nun have been detained and five police teams are looking for seven more suspects. But the motive of the murder is still not clear. With several theories doing the rounds, the police are probing every possible angle.

    The 53-year-old nun from Kerala apparently had the entire area in her grip and was at spearheading the tribal movement against the coal mining company. She was brutally hacked to death by a 40-strong group of unidentified men on November 15 in her rented house in Pakur district.

    One section of the tribals say that Sister Valsa may have been killed by her own associates over her growing proximity to the officials of the local coal mining company Panem Coal Mines Ltd, and some political leaders. She was known to give political leaders a tough time. Simon Marandi, MLA, Littipada, says, “She was very strong. I could not get into the area. She was running a parallel government.”

    Despite the iron hand with which she controlled the area, the influential nun was much loved and protected by the tribals. Her sister Annie John says, “Tribals always protected her with bows and arrows round the clock. They had drummers and drums,” she says. Who the murders were is still not clear. Sonoram Hembram, Sister Valsa’s landlord, says, “They killed her and left. They came in with pamphlets, shouted slogans and left.” The police recovered Maoist posters from the site of the murder. However, they were not willing to pin the blame on the rebels. DIG V.K. Pandey had said, “We have found a poster, we have to now verify whether it is genuine or just an attempt to mislead the police.”

    Read more at:http://indiatoday.intoday.in/story/sister-valsa-coal-mining-mafia-jharkhand/1/160666.html

  7. வல்சா ஜான் கொலையின் பின்னணி: கிருத்துவ சர்ச், மாஃபியா, நிலக்கரி சுரங்கம், வரியேய்ப்பு (3) « இந்த Says:

    […] [1] https://christianityindia.wordpress.com/2011/11/19/valsa-john-christian-missionaries-nun-killed/ […]

  8. கம்யூனிஸ்டுகளும், கிருத்துவர்களும் கைகோர்ப்பதேன் – மாவோயிஸ்ட் தீவிரவாதம் வளர்வதேன்?. « கம்ய Says:

    […] [9] https://christianityindia.wordpress.com/2011/11/19/valsa-john-christian-missionaries-nun-killed/ […]

  9. கம்யூனிஸ்டுகளும், கிருத்துவர்களும் கைகோர்ப்பதேன் – மாவோயிஸ்ட் தீவிரவாதம் வளர்வதேன்?. « கம்ய Says:

    […] [9] https://christianityindia.wordpress.com/2011/11/19/valsa-john-christian-missionaries-nun-killed/ […]

  10. இன்னுமொரு கன்னியாஸ்திரி மர்மமான முறையில் இறப்பு | இந்தியாவில் கிருத்துவம் Says:

    […] [1] https://christianityindia.wordpress.com/2011/11/19/valsa-john-christian-missionaries-nun-killed/ […]

மறுமொழியொன்றை இடுங்கள்

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / மாற்று )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / மாற்று )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / மாற்று )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / மாற்று )

Connecting to %s


%d bloggers like this: